Saturday, April 10, 2010

WEEK 10


SHORT SONGS LYRICS.
TROUBLE IS A FRIEND.


Trouble, he will find you
No matter where you go
Oh, oh

No matter if you’re fast
No matter if you’re slow
Oh, oh

The eyes of the storm
Or the cry in the morn
Oh, oh

You’re fine for a while
But you start
Too lose control...

He’s there in the dark
He’s there in my heart

He waits in the wings
He’s gotta play apart


Trouble is a friend
Yeah
Trouble is a friend

Of mine
Ahhh...

Trouble is a friend
But trouble is a foe
Ohh...

And no matter what I feed him
He always seems to grow
Oh, oh

He sees what I see
And he knows what I know
Oh, oh

So don’t forget as you ease on down
The road

He’s there in the dark
He’s there in my heart

He waits in the wings
He’s gotta play apart
Trouble is a friend
Yeah
Trouble is a friend

Of mine
Ohh...

So don’t be alarmed
If he takes you by
The arm

I won’t let him win
But I’m a sucker for
His charm

Trouble is a friend
Yeah
Trouble is a friend

How I hate the
Why he makes me feel...

And how I try
To make him leave
I try...


Oh, oh
I try

But he’s there in the dark
He’s there in my heart

He waits in the wings
He’s gotta play apart

Trouble is a friend
Yeah
Trouble is a friend

Of mine
Oh...

So don’t be alarmed
If he takes you by
the arm

I won’t let him win
But I’m a sucker for
His charm

Trouble is a friend
Yeah
Trouble is a friend

Of mine
Ahh...
Ohh...
Ahh...ohh...
Ohh...

Thursday, April 1, 2010

SENI UKIRAN LOGAM PERAK

PENGENALAN.

Penggunaan bahan logam dalam memenuhi keperluan manusia telah bermula sejak zaman purba lagi, khususnya di kawasan Semenanjung Malaysia.Kebijaksanaan manusia pada zaman purba dalam penggunaan bahan logam ketika itu merupakan sesuatu yang sangat menarik untuk diperkatakan .Hal ini kerana bahan logam bukanlah seperti peralatan lain yang diperbuat daripada batu yang mana ianya boleh dipecah-pecahkan kepada bentuk yang kecil.Sifat logam yang keras memerlukan kepintaran dan kemahiran yang tinggi dalam melentur dan melebur logam tersebut sebelum menghasilkan peralatan yang kemudiannya dihiasi pula dengan ukiran –ukiran yang indah.Pelbagai jenis alat yang diperbuat daripada logam telah dihasilkan oleh masyarakat di Semenanjung Malaysia,khususnya masyarakat Melayu.Hal ini dapat dilihat melalui hasil ukiran yang dihasilkan oleh tukang-tukang ukir Melayu keatas alat-alat seperti senjata-senjata tradisonal,peralatan rumah,perhiasan diri dan barangan-barangan lain .Seni ukiran logam terbahagi kepada dua iaitu, seni ukiran logam perak dan seni ukiran logam tembaga ,tetapi pengkaji hanya mengkaji tentang seni ukiran perak .

SEJARAH SENI UKIRAN LOGAM PERAK DI KELANTAN .

Negeri Kelantan sangat terkenal dalam seni pertukangan perak yang juga merupakan salah satu daripada cabang kesenian orang Melayu .Namun,seni ukiran ini dikatakan masih agak baru jika hendak dibandingkan dengan seni ukiran yang lain .Kemahiran bertukang orang Melayu ini juga dikatakan telah wujud sejak zaman berzaman lagi .Tamadun Hindhu yang sangat terkenal dalam seni pertukangan logam seperti tembaga dan emas pada ketika itu dipercayai banyak mempengaruhi budaya Melayu dalam seni ukiran logam .Perusahaan barangan perak mempunyai kaitan yang rapat dengan bidang perusahaan emas dan tembaga berikutan terdapat persamaan dari segi pembuatannya . Negeri Kelantan sangat terkenal dalam pembuatan perhiasan perak 925 dan perkakasan perak .Kepakaran tukang perak banyak menghasilkan pelbagai jenis alat seperti cincin,anting-anting,dulang,bekas perhiasan dan kerongsang .Antara kampung yang masih aktif dalam pembuatan barangan perak ini termasuklah kampung Sireh,kampung Morak dan kampung Badang (2009:37). Berdasarkan sejarah pada umumnya,manusia dikatakan telah menggunakan wang perak pada zaman 800 SM dan sejarah seni ukiran perak telah muncul di kepulauan Melayu sejak zaman kerajaan Srivijaya lagi seterusnya berkembang hingga ke daerah-daerah lain di Nusantara .Apabila Inggeris datang ke Tanah Melayu seni ukiran perak telah berkembang ke tahap industri kampung atau cottage industry pada abad ke-18 dan memajukan perusahaan ini .Kebanyakan industri kampung atau cottage industry berpusat di sekitar Kota Bharu tidak lebih 10 kilometer (km) dari pusat bandar .Bagi pengunjung yang ingin membeli-belah brang-barang yang menarik, jalan ke Pantai Cahaya Bulan adalah lokasi yang paling tepat untuk dikunjungi di industri kampung .Di Kelantan, buah tangan atau cenderamata yang popular adalah produk yang berasal daripada industri kampung .Perak dari Kelantan merupakan salah satu cenderamata yang popular selepas batik, wau atau giant kites dan songket serta ukiran kayu .


Rajah 1: cara mengetuk pada logam perak.

REKA CORAK DAN MOTIF DALAM SENI UKIRAN PERAK.

Keindahan seni ukiran perak ini diakui oleh masyarakat yang mengenali seni pertukangan ini.Keindahan yang dimaksudkan bukan sahaja pada seni rupa atau rekabentuk sesuatu ciptaan,bahkan juga pada pengolahan satu-satu motif dalam rekacorak awan larat dan falsafah yang tersirat di sebaliknya mengikut daya imaginasi pencipta awan larat .Dalam pertukangan perak,rekacorak merupakan ciri terpenting yang diandaikan dapat membezakan antara rekacorak orang Melayu dengan masyarakat lain.Disamping itu, dapat menghuraikan segala aspek tertentu terhadap sejarah dan perkembangannya .
Dalam seni ukiran perak terdapat tiga jenis motif iaitu motif bunga-bungaan,motif tumbuh-tumbuhan dan motif binatang .
Motif bunga-bungaan dalam seni ukiran perak yang kerap digunakan meliputi beberapa jenis motif iaitu :

• Bunga Mentari
• Bunga Padi
• Bunga Kiambang
• Bunga Senduduk
• Bunga Teratai
• Bunga Dahlia
• Bunga Langsat
• Bunga Mawar
• Bunga Orkid
• Bunga Kelambu
• Bunga Manggis
• Bunga Melur
• Bunga Raya
• Bunga Baling


Tukang-tukang perak Melayu menggunakan alam semula (flora) jadi yang dilihat di sekelilingnya seperti tumbuh-tumbuhan sebagai asas untuk menghasilkan satu rekacorak .Tumbuhan yang biasa digunakan sebagai motif adalah dari kumpulan yang menjalar dan boleh dijadikan sebagai sayur dan ulam seperti,daun Sembung Bidadari,Pucuk Kangkung,daun Dalur,Pucuk Paku,daun Sekati Lima,sulur Kacang Botol,daun Labu,sulur Kacang panjang,daun Kundur,buah Cili dan pucuk Petola.



Rajah 2: motif flora yang digunakan dalam seni ukiran logam perak.


Selain itu,terdapat juga motif-motif rekacorak yang menggunakan bentuk-bentuk haiwan .Walaubagaimanapun,motif ini tidaklah ditunjukkan dalam bentuk yang nyata.Kebanyakan bentuk motif binatang yang digunakan dalam rekacorak seni ukiran perak ialah binatang ternakan seperti ayam dan burung .Disamping itu,terdapat juga motif serangga yang digunakan dalam rekacorak seni ukiran perak ini .Motif yang biasa digunakan ialah gajah, burung, kuda, jari lipan,ikan belanak, rama-rama, pepatung, kumbang, lalat atau lebah .



Rajah 3: rupa asal logam perak.


PROSES PEMBUATAN DALAM SENI UKIRAN PERAK.


Proses pembuatan logam perak adalah berbeza bergantung kepada jenis barangan yang hendak dihasilkan sama ada kasar (besar) atau perhiasan halus.Barangan kasar merangkumi kendi, tepak sireh, kaki lilin, kotak barang kemas,cucuk sanggul, kerongsang, pin baju dan sebagainya.Manakala,barangan perhiasan halus seperti cincin, gelang, rantai ,anting-anting dan seumpamanya.

Proses pembuatan adalah seperti berikut:

Proses peringkat awal dalam pertukangan perak adalah proses melebur. Barang mentah iaitu perak yang berbentuk butir atau biji akan dipanaskan sehingga cair didalam acuan khas atau lebih dikenali sebagai besi penuang. Suhu yang digunakan bagi mencairkan logam perak adalah pada suhu 96 darjah celcius .

Apabila perak yang telah dileburkan itu mencair,perak itu kemudiannya dituang ke dalam acuan penuang yang mempunyai dua bentuk iaitu yang berbentuk leper seperti pinggan dan yang membentuk dawai kasar .

Seterusnya proses yang paling rumit dalam pertukangan perak iaitu proses pembentukkan barang yang ingin dihasilkan daripada kepingan atau dawai atau gabungan kedua-duanya .Barangan itu hendaklah seimbang dan rata atau melengkung dengan tekal . Jika barangan peranggu atau set yang hendak dihasilkan ,barangan yang sepatutnya sama besar mestilah sama besar .

Bagi barangan kasar, tukang perak perlu membuat pasolan terlebih dahulu iaitu rangka barang itu dengan ukuran seperti yang dikehendaki .Pasolan dibuat dengan zink nipis atau kertas tebal .Perak leper daripada acuan kemudiannya diketuk diatas andas kayu yang rata, berlubang atau berbonggol. Dua atau tiga kayu andas seringkali diperlukan bagi membentuk sesuatu bentuk barang yang direka .Barangan kasar jarang dapat dibentuk daripada cuma sekeping perak, biasanya beberapa bahagian diperlukan .Walaubagaimanapun bahagian itu dibentuk secara berasingan dan kemudian dicantum dengam pateri .Sebelum dipateri bahagian-bahagian itu dibersihkan daripada sebarang kotoran seperti minyak yang mana akan menjejaskan cantuman .Bagi perhiasan halus, tukang perak lebih senang bekerja dengan perak dawai .Penggunaan dawai juga mengurangkan kemungkinan pembaziran kerana nilai logam perak yang mahal .

Barangan kasar yang telah siap dibentuk ,dikemaskan dengan corak hiasan dengan menggunakan ‘tenknik pahat’ dan ‘teknik tebuk’ (gergaji) .Kemudian barang itu akan dicuci dengan besi penggosok, dikikir dengan kikir halus dan dipelas dengan kertas pasir .

Akhir sekali, proses menggilap .Barang-barang perak akan digilap dengan menggunakan sabun dan berus dawai tembaga halus bagi menghapuskan kotoran yang berminyak seterusnya mengembalikan keserian barangan perak itu .Barangan perak banyak dihasilkan atas tempahan khusus .


PENGGUNAAN SENI UKIRAN LOGAM PERAK.

Logam perak sangat bermanfaat dalam kehidupan seharian kita selain digunakan sebagai perhiasan diri.

Jika dahulu hanya golongan bangsawan sahaja yang membuat tempahan, namun kini tempat itu sudah diambil alih oleh usahawan di sektor pelancongan ,terutamanya pengusaha perhotelan .Hal ini kerana,perubahan gaya hidup masyarakat dan selera pengguna juga berubah .Barang kraftangan perak kini telah dipelbagaikan penggunaannya .Barangan perak banyak yang dijadikan cenderamata tetapi tidak kurang juga yang mempunyai kegunaan walaupun berbentuk perhiasan .Sebagai contoh, penyangkut kelambu, cangkir, pinggan peranggu, kaki lilin, bekas abu rokok dan perhiasan diri seperti gelang, rantai, cincin,anting-anting dan sebagainya .

Menurut sumber lain,penggunaan perak sangat penting untuk mencegah jangkitan.Kenyataan ini tercatat pada saat zaman Greek dan Rom kuno. Pada ketika itu, pada era Zaman Pertengahan, perak digunakan untuk membasmi kuman dalam air dan makanan selama masa simpanan, dan juga untuk rawatan luka bakar dan luka-luka. Pada abad ke-19 pula, para pelaut di perjalanan laut yang panjang akan menempatkan wang perak mereka ke dalam tong air dan anggur mereka untuk menjaga mutu air tersebut. Para pengkaji Amerika pula menggunakan idea yang sama ketika mereka didalam perjalanan dari pantai ke pantai.

Berbeza pula cara penggunaan logam di wilayah Jermanik .Tradisi memberi hadiah untuk menandakan ulang tahun perkahwinan bermula beberapa ratus tahun yang lalu di wilayah Jermanik pada abad pertengahan Eropah. Ulang Tahun Perak adalah salah satu perayaan penting dalam sesebuah perkahwinan, menandakan dua puluh lima tahun usia perkahwinan seseorang itu, kebiasaannya hadiah diberi kepada pasangan adalah karangan bunga yang diperbuat daripada logam perak. Tradisi ini masih digunakan secara meluas sehingga sekarang .





Rajah 4: peralatan dapur yang dihiasi dengan ukiran logam perak yang halus dari segi pembuatannya.








KESIMPULAN.


Logam perak kurang dihasilkan kini berikutan harganya sudah meningkat. Bagi menghasilkan barang perhiasan halus tukang perak lebih memilih logam perak dawai.Hal ini kerana, harganya yang jauh lebih murah berbanding logam perak seterusnya dapat mengurangkan pembaziran. Hasil seni halus ukiran Melayu ini wajar diwarisi dari generasi ke generasi.Langkah ini penting bagi memelihara seni halus ukiran Melayu agar tidak luput ditelan zaman .Dengan ini, hasil seni halus ini dapat menjadi tatapan generasi muda pada masa hadapan .


Logam perak hasil seni ukiran melayu wajar mengalami proses pemodenan .Seperti yang kita sedia maklum logam perak hanya terhad kepada peralatan rumah, perhiasan diri dan peralatan senjata .Memandangkan pelancong asing gemar berkunjung ke Malaysia,kita wajar mencipta sesuatu yang lebih fleksibel dan mudah untuk mereka membawa pulang cenderamata yang diperbuat daripada logam perak ini ke dalam Negara mereka .Misalnya,plat replika mercu tanda seperti menara berkembar Petronas, menara Kuala Lumpur (KLCC),dan lain –lain lagi .Selain itu, kita juga boleh menghasilkan rantai kunci atau lebih dikenali sebagai key chain yang berorientasikan Malaysia .Dengan ini, kita juga dapat mempromosikan Malaysia ke seluruh pelusuk dunia secara tidak langsung .


Selain itu ,hasil seni halus ini juga wajar dikomersialkan kerana perusahaan logam perak ini berpotensi tinggi untuk dikembangkan .Dengan ini pendapatan Negara dapat ditingkatkan melalui aliran masuk wang sama ada dari dalam negara atau dari luar negara,khususnya mata wang asing yang jauh lebih tinggi nilainya berbanding Malaysia seperti Dollar Singapura Dollar Amerika dan sebagainya. Pelancong asing yang datang berkunjung ke Malaysia pasti akan tertarik untuk memiliki barangan perak ini sebagai koleksi peribadi atau untuk diberi kepada keluarga atau sahabat handai mereka,kerana hasil seninya yang halus dan unik.Seterusnya dapat menaikkan nama Malaysia ke mata dunia .
BIBLIOGRAFI.

Warisan Budaya Malaysia Seni Halus.02 November 2009 .2000.Perpustakaan Negara Malaysia.http://malaysiana.pnm04/0413ukir_logam.htm.

Kelantan Cradle Of Malay Culture.May 2009.Tourism Malaysia, Ministry of Tourism.

Perak: Logam Sang Bulan.05 Febuari 2010.2010.Perak Cantik.www.perakcantik.com.

Perak .www.jewelry.com.

BATIK

PENGENALAN.

Batik merupakan produk yang paling popular di Kelantan, batik ialah lukisan yang dilukis di atas fabrik atau kain. Corak yang biasanya digunakan ialah seperti corak flora, geometri atau corak yang abstrak .Pada asalnya batik digunakan sebgai kain sarung, namun kini batik telah digunakan dengan pelbagai gaya fesyen seperti selendang, baju, kain pario, dan sebagainya . Hasil seni lukisan batik diaplikasikan dengan menggunakan lukisan tangan atau mencetak motif-motif yang dihasilkan ke atas fabrik atau kain ,kemudian lilin atau wax dan pewarna tertentu digunakan ke atas pakaian .

SEJARAH BATIK DI MALAYSIA.

Batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Ambatik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik .Batik merupakan satu bidang kraftangan yang unggul di Malaysia. Sejak abad ke 15 Masihi lagi manusia telah menemui kaedah pembuatan batik secara tradisional. Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan ubi kentang sebagai alat pengecap tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden. Batik mula diperkenalkan di negara kita khususnya di negeri Kelantan sejak tahun 1910 lagi. Di alam Melayu, sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an lagi. Di Malaysia kebanyakan kilang perusahaan batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu. Di Kelantan kita dapat lihat pelukis-pelukis batik yang berpengalaman menghasilkan motif lukisan batik yang indah daripada hasil tangan mereka sendiri atau kita boleh mencuba menghasilkannya sendiri di tempat-tempat yang batik dihasilkan .Lokasi kilang batik di Kelantan antaranya termasuklah kampung putih, Kampung Badan dan Kubor Kuda.

CORAK DAN MOTIF KAIN BATIK.

Motif adalah corak-corak hiasan yang digunakan dalam proses melukis atau menerapkan keindahan sesebuah batik. Terdapat dua bentuk motif batik dihasilkan dalam dua bentuk utama iaitu Motif Organik dan Motif Geometrik. Motif Organik berunsurkan alam semulajadi seperti awan larat, tumbuh-tumbuhan, bunga-bungaan, dan haiwan.
Motif organik pula adalah seperti :
Motif Ayam
Motif Bunga Buluh
Motif Bunga Kerak Nasi
Motif Bunga Kotak Bercampur
Motif Bunga Orkid
Motif Bunga Raya
Motif Daun Sireh
Motif Geometrik
Motif Pucuk Rebung
Motif Rama-rama
Motif Siput
Antara motif geometrik termasuklah:
Motif Pucuk Rebung
Motif Bunga Kotak Bercampur
Corak batik pula ialah bagaimana motif-motif yang dipilih dicorakkan ke atas kain batik tersebut.
Antara corak yang biasanya digunakan bagi menghasilkan batik termasuklah:
Corak Berdiri
Corak Jalur
Corak Melintang
Corak Menyeluruh
Corak Menyerong
Corak Tompok-tompok
Corak Ulangan Batu-bata
Corak Ulangan/Selang seli

PERALATAN YANG BIASA DIGUNAKAN DALAM MENGHASILKAN SESEBUAH BATIK.

Antara peralatan tersebut termasuklah blok penerap, campuran lilin, kain,pencelup, sebuah meja.
Kain yang lebih sesuai digunakan dalam menghasilkan sesebuah batik ialah benang kapas berwarna putih . Selepas diterap dengan lilin pertama,kain tersebut akan dicelup dengan warna yang gelap sedikit. Setelah itu, ia kemudiannya akan diterap untuk kali kedua dan kemudian dicelup semula dengan warna yang lebih gelap. Proses ini akan diteruskan hingga habis. Kain ini akan direbus dalam air yang mengandungi soda. Apabila direbus, warna-warna yang berlainan akan kelihatan. Kain batik ini kemudiannya akan dijemur hingga kering. Kain-kain batik yang sudah kering, akan digosok, dilipat dan dibungkus untuk dipasarkan.
PENJENISAN KAIN BATIK.

 BATIK CANTING.
Alat canting digunakan bagi melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng.


Proses mencanting kain

 BATIK SKRIN.
Batik skrin ini juga tidak kurang hebatnya jika hendak dibandingkan dengan batik blok dan canting. Hanya kaedah melakar corak dan cara menerapkan warna sahaja yang berbeza. Corak batik dibentuk di atas skrin yang diperbuat daripada kain polyster yang berpengidang. Skrin dilekapkan di atas kain putih, proses pewarnaan dengan melalukan warna di atas corak tadi dengan menggunakan sekuji. Cara begini akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap. Hal ini kerana satu skrin boleh digunakan untuk satu warna sahaja.


 BATIK BLOK.
Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak yang digunakan bagi menyempurnakan proses penghasilan batik diperbuat daripada kayu atau logam. Proses ini akan dilakukan secara berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah proses tersebut selesai .Namun perlu diingat bahawa blok itu mestilah dicelupkan terlebih dahulu ke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.


Proses menerap kain menggunakan blok corak

PENGGUNAAN BATIK.

Penduduk di negara kita menggunakan batik secara meluas. Batik digunakan untuk membuat baju, kain sarung atau batik lepas. Sebagai contoh, pakaian seragam pramugari kapal terbang MAS dibuat daripada batik. Batik juga digunakan dalam majlis-majlis formal dan majlis keramaian. Selain dibuat pakaian, batik juga digunakan sebagai hiasan seperti alas meja, cadar, sarung kusyen, tudung kepala, alas televisyen dan lain-lain lagi. Batik boleh dibeli dengan harga yang murah dan berpatutan. Batik begitu digemari pelancong-pelancong asing kerana coraknya yang menarik dan unik. Ia sering dijadikan buah tangan untuk dibawa pulang ke dalam Negara masing-masing.

KESIMPULAN.

Kesimpulannya,batik merupakan hasil seni warisan yang unik dan indah .Justeru ,pengekalan warisan batik ini wajar diambil kira oleh badan tertentu bagi melindungi seni warisan ini.Disamping tradisi budaya ketimuran Malaysia dapat dikekalkan .Pengekalan hasil seni warisan wajar diwarisi dari genarasi ke generasi yang seterusnya agar seni warisan ini tidak pupus ditelan zaman.Dengan itu generasi akan datang dapat mengetahui sejarah seni batik warisan.Paling penting sekali,mentaliti masyarakat moden masa kini yang menganggap seni batik ini kolot atau sudah ketinggalan zaman wajar dihapuskan.Langkah ini penting bagi mewujudkan rasa cinta terhadap hasil seni warisan kita dalam diri masing-masing.
Hasil seni batik warisan sebagai medium tarikan pelancong di dalam dan di luar Negara.Seni batik yang indah merupakan salah satu hasil seni warisan yang unik di Negara kita.Dengan ini kita dapat menarik pelancong luar untuk melancong ke dalam Negara kita.Pelancong luar biasanya gemar akan sesuatu yang unik untuk dibawa pulang ke dalam negara mereka.Hal ini bertepatan dengan seni batik kreatif yang dihasilkan oleh penduduk di negara kita..Pelancong luar khususnya dari Negara-negara barat,biasanya mempunyai nilai matawang yang lebih tinggi.Hal ini akan membantu dalam peningkatan pendapatan ekonomi Negara melalui aliran masuk matawang luar yang tinggi nilainya ke dalam Negara melalui pertukaran matawang asing.Pendek kata,pelancong merupakan penyumbang kepada faktor ekonmi Negara.
Disamping itu,kita juga dapat mempromosikan Negara kita secara tidak langsung . Malaysia juga mestilah mengekalkan identiti dan budaya timur yang unik.Dengan ini Negara kita dapat dikenali di seluruh pelusuk dunia.Hal ini penting bagi menaikkan nama Negara.Seterusnya peningkatan pembangunan dan kemajuan Negara dapat dicapai.Bagi menjadikan Malaysia standing dengan Negara-negara maju kita wajar menitikberatkan budaya masyarakat Malaysia yang unik berbanding dengan Negara lain.
Justeru, pihak yang berkenaan wajar mengambil tindakan yang drastik dalam menangani hal ini.Hasil seni batik ini sangat unik dan tidak wajar dipandang sepi oleh sesetengah pihak.Oleh itu,kita haruslah berfikiran positif dengan keunikan yang terdapat dalam seni batik di negara kita.Batik juga boleh dimodenkan bagi menarik minat generasi muda untuk memakai pakaian , aksessori , beg , selipar atau sandal yang berunsurkan batik boleh dipertimbangkan.
Dasar kerajaan bagi menaikkan industri batik dan mencipta identiti negara melalui seni warisan batik negara .Sebagai contoh,kerajaan telah menetapkan bahawa semua kakitangan awam untuk memakai pakaian batik pada setiap hari khamis merupakan suatu tindakan yang bijak.Hal ini dapat memupuk minat individu terhadap hasil seni batik.
Sehubungan dengan itu marilah kita sebagai rakyat Malaysia memertabatkan dan menyokong industri batik di negara kita.Dengan bukan sahaja menjana sumber pendapatan perseorangan malahan pendapatan juga dapat ditingkatan melalui industri ini.


BIBLIOGRAFI.

Warisan budaya Melayu,Batik,Perpustakaan Negara Malaysia .Melalui pautan internet .http://images.google.com.my/.Diubahsuai pada 02 november 2009.

Kelantan Cradle of Malay Culture.May 2009.Tourism Malaysia,Ministry of Tourism.